SANTAI CARA ISLAM

iluvislam

Sabtu, 21 Februari 2009

Kesedihan..

SALAM..

sambil duduk2 melepak depan labtop ni, sempat jugak aku berfikir beberapa perkara tentang kesedihan ni.. maklumlah.. jiwa tengah lara skrg ni kannn.. huhu..

Bila difikir2 kan kembali, sebenarnya tak da seorang pun manusia di dunia ni yang minta dan mahukan kesedihan.. aku pun yakin antara korang yang membaca ni, tak da seorang pun yang mintak kesedihan dalam hidup korang kan.. tapi.. agaknya kenapa Allah ciptakan perasaan sedih tu ye.. Sedangkan Dia sendiri tidak mahu hambaNya bersedih.. aku pon,,, punya pikir..punya pikir.. punya termenung.. akhirnya aku dapat satu jawapan.. tapi aku tak pasti sama ada jawapan aku ni tepat atau tak sebenarnya.. tapi.. kita masing2 ada pendapat dan jawapan sendiri kan..

bagi aku.. ALLAH menciptakan kesedihan itu adalah sebagai satu jambatan.. kesedihan itu bukanlah matlamat.. di sebalik sebuah kesedihan itu, terlalu banyak rahsia dan hikmah yang tersembunyi.. antaranya adalah kesabaran.. keimanan.. ketaqwaan.. dan tidak ramai yang tahu atau sedari bahawa di sebalik kesedihan itu sebenarnya wujud satu kegembiraan.. Bila kita bersedih, kita akan lebih rapat dengan Nya.. Kita mengadu, merintih, dan menjiwai segenap doa dan permintaan kita.. kita menjiwai segenap amalan yang kita lakukan.. bukankah itu yang Dia mahukan? Kerana itulah Dia menciptakan dan menitipkan perasaan sedih di jiwa setiap manusia dan hambaNya.. Kerana.. Dia amat menyayangi kita.. dan mahu kita sentiasa dekat dengan Nya..
Oleh itu, jangan lah kita kesali setiap ujian dan dugaan yang datang, yang membuat kita bersedih.. Kerana ujian itu adalah tanda betapa Dia menyayangi dan mencintai kita..

Tiada ulasan:

HATI-HATI YANG BERSAMAKU

fevret film