SANTAI CARA ISLAM

iluvislam

Selasa, 24 Februari 2009

LA TAHZAN.. JANGAN BERSEDIH..

dah lama aku idamkan nak buku ni.. kat rumah aku kat kampung dah ada kakak aku beli buku ni. tapi sebab aku ni jenis yang suka simpan koleksi buku-buku aku sendiri, maka dgn angkuhnya aku tak nak buku yang kakak aku beli tu.. baca pun tak.. huhu..

but bila sorang kawan aku ni duk sebut2 'la tahzan' yang bermaksud -jangan bersedih tu, ditambah pulak dengan jiwa aku yang tengah lara ni, tergerak jugak aku nak jenguk apa isi kandungan buku tu..

aku pun search la kat pdf search engine. tempat yg biasa aku mendownload buku (kalau rasa kedekut nak beli). maka aku terjumpa lah buku ni.. lengkap ngan kulit buku lagi.. but satu yang aku pelik, kawan aku yang nama Izat tu kata, page dia ada 600. but aku tgk yg aku download tu ada 144 pages ajer. aku bimbang gak ada yg xcomplete ngan buku yg aku download tu. Tak pe lah.. nati gi mana2 kedai buku aku cari la buku tu.. beli ajer la.. jangan kedekut sgt..

kebetulan minggu ni ada pameran buku kat Library UUM. aku yg minat membaca ni apalagi.. terus la excited nak pergi.. aku cakap kat kakak aku, masa kami parking keta. aku cakap aku nak gi kat pameran tu sat. kebetulan dia kata dia pun rasa nak pergi. so kami pon pergi lah berdua.. naik2 ajer tangga kat library tu, terus aku nampak booth QSI bookstore. aku tahu booth tu milik Ust. Arif. memang aku selalu beli buku kat gerai Ust Arif ni masa dia buka stall kat fakulti ekonomi dulu. Ada la dalam 20 buah buku jugak kalau dikumpul2 yang aku beli dari Ust Arif ni. dia pun dah kenal aku. malah dia penah pinjam salah satu buku dari koleksi aku sebab dia tak jumpa buku tu kat pasaran.

Aku pun terus gi kat booth tu. aku tanya budak jaga booth tu, "mana Ust?" budak tu cakap ust tu keluar kejap. Aku tanya la ada buku La Tahzan ke tak. budak tu kata, ada 3 jenis buku tu. aku naik heran gak.. nape sampai 3 jenis?. aku tanya la apa beza buku2 tu. rupanya berbeza penerbit ajer.. ada yg hard cover. ada yg x hard cover.. but yang lain dah habis tinggal yang kulit biasa ajer.. aku pun tengok2 buku tu. hmm.. menarik content nyer.. but aku teringat yg aku tak bawak duit pun.. huhu.. kad ATM pun aku xbawak.. malah lebih teruk IC n lesen pun aku tinggal. kalau la tetiba polis or imigresen mengigau siang nak buat inspection IC, mmg aku kantoi dah tu.. aku pon cari kakak aku.. dia dah la kecik.. Hilang kat tengah2 ramai org tu..

fuhh.. nampak gak kakak aku kat booth KOOP UUM. actually laki dia boss besar KOOP tu.. dia nak beli buku business research method yang hard cover.. aku nampak dia belek2 buku tu.. tapi pastu dia letak balik buku tu.. aku tanya dia, "xjadi beli ker buku tu?'. dia cakap, dia nak beli. tapi hard cover, so takut la pricenyer pun hard jugak.. "laa.. kan buku kat situ lelong dari RM5-RM20" aku cakap kat dia. dia tanya aku balik "mana awak tahu?" aku pon tarik dia gi kat meja tu balik. aku tunjuk label kat meja tu. "LELONG.. RM5-RM20..tengok tu"kata aku sambik menunjuk kat label tu.. "ooooo..." . itu aje jawab dia.

sementara dia tengok buku yang dia dah letak tadi, aku gi balik kat booth Ust Arif.. aku tak perasan Ust arif dah ada.. aku mintak balik buku LA tahzan yang aku tengok tadi (budak tu simpan pulak dah).. tetiba aku dengar orang bagi salam. "Assalamualaikum". aku tak tahu siapa yang bagi salam dan untuk siapa salam tu diberi. tapi aku jawab ajer selamba tapi sekadar aku yang mendengar. "waalaikumsalam" dan aku terus baca contents buku tu tanpa angkat muka sikit pun. buat tak heran ajer kat org yang bagi salam tu. sbb aku ingat bukan kat aku yg ditujukan salam tu. mungkin org2 sebelah aku.. maklumlah ramai kat situ.. aku malas lah nak perasan.. huhu..

"buku tu bagus, buku yang paling laris. semua orang patut ada buku tu".. tetiba org yang bagi salam tadi cakap.. tetiba aku rasa something wrong somewhere (ewahh..). sebab ayat 'semua orang patut ada buku tu', macam aku pernah baca.. ye! dekat cover buku yang aku tengah belek tu.. aku angkat la muka nak tengok sapa yang cakap tuh..(ala2 adegan filem).. Alhamdulillah.. rupanya Ust Arif masih kenal aku lagi walaupun dah beribu pelanggan yang dia jumpa. Aku pun dgn nada terharu nya tanya khabar Ust Arif.. muda lagi dia ni sebenarnya. dia sihat.

Ust arif pun serba ringkas menceritakan isi kandungan buku La Tahzan tu.. " Penulis ni mendedahkan waktu mana manusia akan menyebut dan mengingati ALLAH.. Jawapannya adalah waktu manusia dalam kesusahan. Waktu itulah manusia akan mendekati ALLAH setelah mungkin sekian lama dilupakan.. ".. hmm.. betul tu.. mmg hal tu aku akui..

Tak lama pastu kakak aku pun datang.. Ust Arif bersembang pulak ngan kakak aku memandangkan dia kenal laki kakak aku ni.. memang laki kakak aku ni ramai org kenal.. Sapa yang tak kenal laki dia tu kat area changloon ni, mmg orang tu kaki TV la.. xkenal dunia sekeliling.. depa bersembang aku tak sampuk la.. aku dengan hal aku membelek2 buku kat tgn aku tu.. melihat isi kandungan dan jugak sinopsis kat belakang buku tu..

Dah abis depa sembang, aku pon cakap kat kakak aku, aku nak pinjam RM35 nak beli buku tu.. kakak aku pon buka la purse dia.. kira punya kira, ada RM34 ajer.. sebab dia pun baru lepas beli buku yang dia belek tadi. hmm.. aku pun korek semua poket yang ada kat seluar dan jacket aku.. xda.. huhu... sedihnya.. kakak aku pon kata, datang semula esok.. beli esok.. mintak Ust simpankan.. Aku pon stuju.. aku cakap kat Ust tolong simpan buku tu.. esok aku datang balik.. dan Ust pun dgn senang hati setuju dgn permintaan aku.. actually tu bukan pertama kali aku mintak ust buat mcm tu.. dari masa dia buka stall kat fakulti dulu lagi perangai aku tu dah ada dah.. maklumlah.. setakat gi kelas ajer buat apa nak bawak duit banyak2.. kene lah datang esoknyer dgn bawak duit.. kekadang ust bagi aku ambik buku dulu.. bayar kemudian.. aduhh.. betapa seorang Ust yang berilmu mempercayai aku yang x seberapa ni..

pagi tadi, masa nak bersiap gi opis, aku ambik siap2 kit aku yang mengandungi semua kad2 termasuk kad pengenalan, lesen, kad ATM, debit dan sebagainya.. hilang satu kit tu, tak ke mana lah aku..

lepas kakak aku abis mengajar kuliah dia kul 9.30, kami gi brekfes kat LEGO (nama tempat makan kat UUM).. lepas tu terus aku gi library.. dah ternampak dah lambaian buku La Tahzan melambai2 kat aku.. kakak aku tak ikut sekali.. dia ada keja.. aku gi sorang ajer..
tapi sebelum tu aku gi bank out duit dulu kat ATM machine kat bawah library tu.. ternampak pulak stall Digi. teringat pulak aku kat no digi aku yg ilang bersama hp aku masa dalam perjalanan aku nak bagi seminar kat KL dulu.. aku pun try tanya kot2 boleh dapat balik memandangkan no tu adalah no VVIP yang aku dapat beli ngan harga RM8 ajer..(mungkin org kedai tu xperasan no tu cantik-014 6090609). deal punya deal, akhirnya.. nak menangis aku bila aku dapat balik akhirnya no kesayangan aku yg aku tak terpikir aku akan dapat balik. gratis plak tu (percuma kata org melayu)

Dah setel urusan Digi dan dah dapat balik no tu, aku pun mula la melangkah ke tingkat atas.. fuhh.. sib baik dah buka.. bimbang juga sbb aku datang awal jugak lah kiranya.. aku terus aje gi kat booth Ust arif.. dia xda.. tak pa lah.. aku cakap kat budak yang jaga booth tu aku nak buku yg aku mintak ust Arif simpan semalam. Tinggal satu ajer naskah lagi. itu pun yang Ust Arif simpan untuk aku.. Alhamdulillah.. Akhirnya berjaya jugak aku memiliki La Tahzan.. happy sungguh rasanya.. but tak complete lagi misi aku sebab tak baca lagi buku tu.. aku target minggu ni jugak abis buku tu..

aku akan baca buku ni dan aku akan kongsikan kat sini apa2 yang aku rasa menarik dan berguna utk aku kongsikan bersama korang.. InsyaALLAH.. tungguuuu!!!

Tiada ulasan:

HATI-HATI YANG BERSAMAKU

fevret film